martes, 20 de abril de 2010


El viaje de Chihiro - La pèrdua de la identitat

Redescobrint la pel·lícula



El viaje de Chihiro gira entorn la pèrdua de la identitat i de la memòria. En el moment que li prenen el nom a la Chihiro, paulativament va deixant de ser ella mateixa, i es troba en una lluita interior constant per retrobar-se i no oblidar-se a mesura que passen els dies.

Sembla una pel·lícula senzilla de dibuixos on, al llarg del fil del film, la Chihiro s’endinsarà en un viatge per a poder rescatar els seus pares que s’han converit en porcs i, alhora, poder escapar d’aquell món on els déus van als banys termals de la bruixa Yubaba a descansar.

Però no és pas tan senzill com això.
El conte que pretén explicar el film està ple de metàfores i referències sobre la memòria i la pèrdua de la identitat. Quan la Chihiro arriba al nou món, el primer que haurà de fer serà integrar-s’hi per a no desaparèixer; ser part d’ell menjant alguna cosa d’allà i anant a parlar amb la Yubaba, la cap dels banys termals, per demanar feina. Aquesta li canviarà el nom, de Chihiro a Sen. És paradoxal veure com per poder escapar d’aquell món n’haurà de formar part, exposant-se al perill de perdre’s a ella mateixa.

Un altre punt clau en la recuperació de la memòria de la Chihiro és l’escena en què en Haku, el noi que l’ajuda, li retorna d’amagat la roba que va haver d’entregar al començar a treballar als banys termals. Dins de la roba, troba una targeta d’aniversari on hi ha escrit el nom de Chihiro. “No lo pierdas (el nombre), es tuyo”. La Chihiro ja en aquell moment no el recordava; per poc es converteix en Sen per sempre. De fet en Haku, pel fet de no recordar el seu nom, no pot escapar per tornar a casa i és retingut en aquell món.

Una altra de les moltes metàfores la trobem cap a la meitat de la pel·lícula, on la Chihiro decideix anar a solucionar un tema amb una altra bruixa (germana de la Yubaba). Per a poder anar-hi ha d’agafar un tren, però “sólo hay un tren de ida”. A aquest tren tan sols pugen ombres; personatges sense identitat que qui sap si tenen un rumb fix o marxen, condemnades a ser oblidades per sempre.

Relacionat amb la memòria, quan la Chihiro arriba a casa de la bruixa, li diu:

- Tengo la sensación de que Haku y yo nos conocimos hace mucho.

- En ese caso es fácil; nada de lo que sucede se olvida jamás, aunque tu no puedas recordarlo.

Tot seguit d’això, la Chihiro recorda de què coneix en Haku: es van conèixer fa molt de temps i, de fet, recorda el seu nom. Quan li diu, en Haku li contesta “Gracias. Ahora que he recuperado mi nombre, estoy bien”. El fet de recordar el seu nom el desperta, i li dóna el codi per a poder recuperar la seva identitat i la seva memòria.


Finalment, quan la Chihiro aconsegueix tornar al seu món, és com si res no hagués passat, i l’únic moment que indica que ha estat real és quan brilla la goma del cabell, un objecte material de l’altre món. El voltant no ha canviat, però interiorment ha fet un viatge, una metamorfosi. En la lluita per recuperar la seva identitat en va forjant una de més evolucionada, i aquesta es torna a lligar amb el seu passat. I és precisament a això al que remet el nom del film, “El viaje de Chihiro”, i no pas simplement el viatge que emprèn al món dels déus.


Danae López Iniesta

7 comentarios:

  1. El viaje de Chihiro és una pel·lícula produida per l’estudi d’animació japonès Studio Ghibli, i ideada completament per Hayao Miyazaki, que juntament amb Isao Takahata va crear l’estudi cap l’any 1985 amb la pretensió de poder crear lliurement sense haver de dependre ni donar explicacions a ningú.

    Miyazaki és conegut per fer altres pel·lícules a l’estudi com: Mi vecino Totoro, Niki la aprendiz de bruja, La princesa Mononoke, El castillo ambulante...

    Amb aquesta pel·lícula va guanyar l’any 2002 l’Oscar a la millor animació (cal remarcar que va estar nominada juntament amb Ice Age, Spirit: el corcel indomable i Lilo & Stitch).

    També cal dir que l’estudi va combinar la tecnologia digital amb altres tècniques d’animació tradicional (els personatges i els escenaris són pintats a mà, escannejats i digitalitzats, i per ordinador tan sols es va generar l’animació, els efectes especials i els colors finals).


    Danae López Iniesta

    ResponderEliminar
  2. Tens tota la raó, el viatge que fa la Chihiro la fa evolucionar gràcies a que, a la recerca de la seva identitat perduda, encarnada en aquest cas pel nom (fet que en aquests moments em fa recordar a Alan Berliner), aconsegueix conéixer-se millor a ella mateixa; trobo que aquesta petita història és molt bonica i ens fa reflexionar sobre molts aspectes de la nostra vida: és un exemple d'un cinema que no es limita a grans efectes o històries grandiloqüents, sinó que amb senzillesa pot arribar a transmetre coses molt profundes. Felicitats pel teu comentari.

    Iris Carrera Lago

    ResponderEliminar
  3. Aquest matí, quan m'has dit que faries el comentari sobre El viaje de Chihiro, també m'ha vingut a la ment Alan Berliner com a la Iris ^^.

    La veritat és que les produccions de l'Studio Ghibli tenen un no-se-que que enganxen.

    Podriem comparar el final de la pel·lícula, on la Chihiro aconsegueix escapar del món de la Yubaba fent un viatge interior, amb Alicia en el País de las Maravillas, on al final, l'Alicia es desperta del somni, també ha fet un viatge interior (encara que sigui d'una altra manera) i el seu voltant/món està intacte.

    He de remarcar la qualitat de les produccions d'Studio Ghibli, incerint en els fons, molt més detallats i creíbles que el manga típic japonès.

    Com a informació addicional, m'agradaria dir que una pel·lícula d'Studio Ghibli " Mi vecino Totoro" (la pel·lícula que volia comentar en un principi, però després m'he decidit per Posdata: Te Quiero) està considerada la millor pel·lícula d'animació de tots els temps (per sobre de pel·lícules com Dumbo (9ª), Blancaneus etc.)

    Us deixo uns links sobre un nou espot publicitari que ha fet Studio Ghibli, ja que hem parlat de publicitat a classe, trobo interessant la manera de fer spots amb animació, suport que desde el meu punt de vista, s'utilitza ben poc en l'occident.

    http://www.youtube.com/watch?v=FT5RgDt1iqQ&feature=player_embedded

    http://www.youtube.com/watch?v=Do2suQ5-ZLM&feature=related

    PD: Als que us agraden els gats, us agradarà especialment el primer ;)

    Maria Hernández Ossó

    ResponderEliminar
  4. Danae, he començat a llegir el text i de seguida he tingut la intuïció que havia de ser teu, sobretot perquè l'entusiasme que mostraves aquest matí no havia de ser en và, i val a dir que realment has donat en el clau. M'encanta la pel·lícula i m'ha agradat molt el teu text, felicitats!

    ResponderEliminar
  5. Entre todo este mundo de animación digital Studio Ghibli se alza como el último bastión de los dibujos animados tradicionales. Y nos lo demuestra película a película transportándonos a mundos increíbles acompañados siempre de la mano del gran Miyazaki o de otros directores del propio estudio como Isao Takahata (La tumba de las luciernagas).

    Respecto al post de Danae, decir que su análisis sobre la pérdida de la memoria por parte de Chihiro está muy bien y me ha hecho replantearme ciertas cosas. Por ejemplo, el caso de Chihiro puede ser una alusión a la inmigración y a la pérdida de los nombres reales por parte de estos para conseguir adaptarse al "nuevo mundo" en el que van a vivir. A parte de ser una oda a la inocencia y al respeto sin importar quien seas, El viaje de Chihiro también se puede disfrutar como una fábula sin ningún tipo de pretensión metafórica.

    Por cierto, no habéis mencionado El castillo en el cielo, que a mi parecer, es una de las mejores películas de Miyazaki, aunque puede que a nivel argumental esté por debajo de otras.


    Mónica Sánchez Pallarés

    ResponderEliminar
  6. Hay una entrevista de cuando Miyazaki visita los estudios de Pixar por sorpresa para ver y agradecer la versión en inglés del Castillo de Howl, en la que pide perdón por dar una visión personal de lo que es para él la magia y que así lo ha querido transmitir. Que por favor, disfrutaran de la película e intentaran entender su magia, almenos con la visión que cada uno concebía la magia, pero que la disfrutaran.
    Como en El Viaje de Chihiro, y como comentaba más tarde Lasseter de Pixar, lo increíble de las películas es que podías verlas mil veces y descubrir nuevos detalles cada vez, y cada vez podías llegar a reinventarla o encontrar nuevos significados, o disfrutarla de nuevo.

    Si nos pusiéramos a mencionar, quizás acabaríamos mencionándolas todas! (Porco Rosso, Nausicaä, Susurros del corazón, Pompoko...). Porque algo que caracteriza a este estudio es el tiempo y trabajo íntegro que dedica a cada una: como mucho producen una por año según hemos podido ver o todo el estudio trabaja en ella: no hay proyectos laterales (principalmente). Y es por ese amor y seguramente por el lema de "mayor calidad que cantidad".
    Como comentaba Danae en sus comentarios, Ghibli nace por la ambición de crear, no como fin empresarial. (No nos engañemos. Claro que la idea era crear una empresa, juntos, que sin ayuda de promotores y financiadores no habría crecido como Empresa. Pero el mayor impulsor para hacerlo era esa pasión, que sin ella nunca se hubiera podido arrancar y mantener el proyecto).

    Ahora que Aurum ha conseguido traerlas hacia aquí, esperemos que la cosa funcione y llegue al público. ¡Demasiado tiempo en estado de espera! (Y en EUA, durante este mes, reeditaban las películas, qué...).

    Danae, tenemos que actualizar nuestra biblioteca Ghibli! (y ahorrar).

    Annabel López Iniesta

    ResponderEliminar
  7. Màgia. Aquesta és la paraula, magia. Es respira en tot moment un ambien màgic i fantasiós, es transmet màgia i fins i tot es crea màgia. Aquest és el curt resum de la pel.lícula "El viaje de Chihiro".
    Tal i com a dit la Danae és una pel.lícula és una pel.licula de dibuixos aparentment senzilla i mol infantil, però que amaga un rerefons molt més profund del que ens pensem. Un guió fantàstic, complex i enganyós, que amaga molt més del que ens imaginem, però que deixa entreveure prou per a conservar un genial ambient de misteri.
    Considero que la clau de la pel.lícula és que Miyazaki aconsegueix que cada personatge sigui un fil que es mou magistralment en aquesta obra carregada de fantasia dolçor i fins i tot cruesa i horror. Combinació perfecta per crear no només la història d'un viatge, sinó tal i com ha dit la Danae, la història de la recerca de la pròpia identitat que evoluciona i es lliga amb el seu passat.

    En definitiva una simple obra de dibuixos animats que és més que una simple obra de dibuixos animats.

    Anabel Otero González

    ResponderEliminar