Una vegada més, Lady Gaga ens ha sorprès amb un altre dels seus videoclips estrambòtics i estranys però que sembla que li estiguin donant la fórmula de l’èxit etern (si cliqueu al títol, podreu veure el vídeo). Només amb un any, la seva carrera ha pujat com l’espuma gràcies al seu primer àlbum The Fame, i també gràcies a la seva posterior reedició The Fame Monster. Només en un any ha aconseguit que el seu vídeo de Bad Romance sigui el vídeo més vist de la història del You Tube, i el vídeo de Telephone sigui el més vist en un temps més curt de posada a dita pàgina. I va camí de convertir-se en un dels millors vídeos de la història.
Anem a analitzar una mica el vídeo. Primer que tot, cal comentar que s’ha rodejat d’una de les millors cantants del moment, com es Beyoncé, cosa que es podia interpretar de dues maneres: per una banda, Beyoncé és un reclam “publicitari” per a què la gent miri aquest vídeo, o bé que Beyoncé ha vist en Lady Gaga la fórmula de l’èxit etern (com he dit abans) i ha volgut aprofitar la tirada de la cantant per donar un gir i ressuscitar de nou la seva carrera.
Aquest videoclip es tracta d’un videoclip que pertany a la tipologia dramàtico-narrativa (la mateixa que el Thriller, de Michael Jackson), ja que dins la cançó inclou apart una història paral·lela. Es tracta d’un videoclip ple de rareses i coses estranyes, però darrere de tot això pot haver un significat ocult: el control de la ment. Parlem-ne d’això.
Jonas Âkerlund és el director d’aquest vídeo, i també ho havia sigut d’un altre vídeo pertanyent a la cantant: Paparazzi. Al igual que Paparazzi, el director va voler donar-li un sentit més profund a la cançó, i no només quedar-se amb el significat literal. En una entrevista, Lady Gaga va dir el següent: “Yo quería hacer lo mismo con este vídeo, tener una canción decididamente pop que a primera vista tiene un significado muy poco profundo, y convertirlo en algo más profundo”. En el vídeo de Paparrazzi, Lady Gaga semblava una espècie de titella controlada que estava entrenada per a matar el seu nòvio, mentre a Telephone el vídeo comença a la presó, on representa que l’han tancat per aquest fet. D’alguna manera, és una continuació de la història.
Hi ha hagut gent que ha dit que el telèfon és una metàfora, que en realitat la Lady Gaga no contesta al telèfon, sinó que és un símbol del seu estat mental. Això, en la lletra, ho podíem interpretar de la següent manera:
“Hello hello baby / You called, I can’t hear a thing. / I have got no service / in the club you say, say / Wha-Wha-What did you say, huh? / You’re breaking up on me / Sorry, I cannot hear you / I’m kinda busy / K-kinda busy / K-kinda busy”.
Aquí, quan diu el kinda busy es pot interpretar com una dissociació amb la realitat (hem de recordar que ella es una titella, no sap el què es fa, té feina a fer), el seu cervell l’està trucant però ella diu I have got no service, que no està allí.
El vídeo es com un curt de Quentin Tarantino, ja que recorda molt a Thelma and Louise: com Beyoncé i Lady Gaga son dues assassines (en el cas de l’exemple, són lladres) que escapen de la policia. A més a més, la camioneta que apareix al vídeo (la Pussy Wagon) és la que utilitza Tarantino per a la seva pel·lícula Kill Bill.
El vídeo comença amb Lady Gaga entrant en una Prision for Bitches (o presó per a putes), cosa que alguns diuen que pot anar lligada amb els rumors que deien que Lady Gaga era hermafrodita. A més, quan entra al pati de la presó, no només hi ha dones, sinó que també apareix un ‘travesti’. Posteriorment, Lady Gaga és rescatada per Beyoncé, i dins del cotxe comencen una espècie de diàleg sense sentit on cal destacar la següent frase: “Trust is like a mirror. You can fix it if it’s broken but you can still see the crack in the motherfucker’s reflection” (La confiança és com un mirall. Pots enganxar-la de nou si es trenca, però encara pots seguir veient l’esquerda reflectida en la seva cara de fill de p***). Això pot significar dues coses (mantenint la teoria de les titelles i del control mental): o bé pot referir-se a un engany d’un nòvio, o bé pot referir-se als danys permanents que queden en la ment causats per la fragmentació de la personalitat en el control de la ment.
Una altra escena interessant a analitzar és quan realitzen l’assassinat múltiple dins del restaurant. La Lady Gaga surt de la cuina amb mel enverinada, i tota la gent comença a morir després de la seva ingesta. Això es podia interpretar com una crítica als mitjans de comunicació, dient-los directament que són tòxics i manipuladors de la ment de qui els està veient. Això també va relacionat amb l’escena on Lady Gaga surt a la cuina fent el verí (amb un cartell que posa Poison TV, i amb la recepta al costat perquè qualsevol el pugui fer), que suposa una crítica també a la televisió i als mitjans de comunicació dient que ara s’ensenya tot i d’una manera molt directa, sense tenir un control realment del què s’està emetent (cosa que fa augmentar cada dia més la violència).
En un moment del vídeo, Beyoncé es posa unes ulleres de Mickey Mouse, que són les mateixes ulleres que es posa Gaga en el vídeo de Paparazzi just quan acaba de matar el seu nòvio (mateixa situació en Telephone), i es pot interpretar com una dissimulació del que acaben de fer, com que s’amaguen darrere les ulleres per treure’s culpabilitat del delicte.
Tot just després d’aquesta escena, apareixen les dues vestides amb les banderes americanes en plan patriòtic (recurs molt americà, se’n pot dir també). Lady Gaga va dir el següent en respecte a aquesta escena: “darle un vuelco a la idea de que América está llena de gente joven que están inundados de información y tecnología, y convertirlo en algo más que un comentario del tipo de país en que estamos viviendo”. Una crítica al govern? Pot ser.
Finalment, a la part final del vídeo Lady Gaga surt ballant vestida de jaguar al voltant de la furgoneta d’una manera bastant sexual. Això es podia interpretar també com una crítica a l’alt contingut sexual que hi ha avui en dia a la televisió, o senzillament que Gaga tenia ganes d’exhibir-se una estona, això ja no ho sé. I l’escena final surten les dues ballant al voltant de la camioneta dins d’uns vestits que els fan semblar les viudes negres (realment, és així, perquè han matat els seus respectius nòvios).
Com heu pogut comprovar, no es tracta només d’un simple vídeo que va associat a una cançó, sinó que està dotat d’un significat bastant més profund. Una crítica oberta cap als mitjans com a medi de control de les ments i manipuladors de les nostres accions. I trobo que està molt ben fet, encara que no sé si tothom que miri aquest vídeo li pot trobar aquest significat alternatiu.
Sinó es converteix en el nou Thriller, va en camí. Gran obra de la cantant, i esperem que el pròxim vídeo sigui igual o millor que aquest.
Anna Sendra Toset

Aun no he leido el comentario pero sólo viendo el título a sabía que era tuyo Annitaaaa jajaaj, bueno voy a proceder a leerlo, seguro que no me decepcionará
ResponderEliminarMUAKA!!
Bàrbara Solé Torra
Buaaah m'ha encantat. Sí senyora, saps? jo no li havía trobat aquest doble significat però ara que ho dius tot encaixa.
ResponderEliminarJonas Âkerlund ha fet videoclips molt bons visualment com el de Music de Madonna o amb moltíssim contingut sexual com el de Pussy de Rammstein. Però el de Paparazzi i el de Telephone són els més bons de tots, suposo que serà perquè la personalitat original i estrambòtica de Gaga deurà influir a l'hora de realitzar-los.
Sempre he dit que a les dos persones que m'agradaria conèixer abans de morir son en Tarantino y la Lady Gaga ja que fan el que volen, com volen, i sempre tenen ressò (sigui en bon sentit o en el dolent).
PD: Quan Gaga surt ballant disfressada felinament crec que no és cap crítica, sinó que li encanta lluirse jaja.
Saps què? crec que aquesta dona serà la próxima Madonna, si nó temps al temps. (i Anna tu i jo de velletes anant a un concert amb els bastons o els caminadors jajaja, esque m'ho imagino i em pixo).
el comentari d'adalt també es meu, Bàrbara Solé Torra (que sempre se m'oblida posar-ho)
ResponderEliminarUn comentari molt detallat i precís del videoclip. Ja et demanaré drets d'autor per fer-lo servir el curs vinent... ;)
ResponderEliminarlaia quílez
Abans de tot m'agradaria felicitar a la meva companya Anna perquè el comentari és molt interessant i està molt ben fet.
ResponderEliminarA mi particularment el vídeo m'agrada molt, el vaig veure i el primer que vaig oensar va ser " Quina anada d'olla més impressionant!" i crec que per això em va agradar, perquè es desviava molt del que havia vist fins aleshores i em va semblar genial. També s'ha de felicitar a tots aquells que van fer el video perquè és una currada
He d'agrair a l'Anna que gràcies al seu comentari ara entenc molt millor al vídeo i apart de ser una "anada d'olla" ara també em sembla alguna cosa sobre la que reflexionar. Estic molt a favor que als videoclips s'intenti fer crítiques de la societat ja que considero que és difícil arribar als joves i aquest és un bon camí.
Gràcies Anna perquè el proper cop que miri el videoclip el miraré més detalladament
Ah! i m'encanten les pelis de Kill Bill i m'agrada molt que utilitzi algun dels diàlegs i la Pussy Wagon
PERCERT: Al vídeo quan Lady Gaga surt de la pressó i creua les reixes fa uns moviments (uns passos) que em sonen molt d'alguna pel·lícula
i no sé quina, si algu em pot ajudar...!
Laura Pou Martínez
Este comentario ha sido eliminado por el autor.
ResponderEliminarLady Gaga, la cantant del moment...
ResponderEliminarL'estil glam inspirat en artistes com Michael Jackson, David Bowie, Queen, Madonna...Aquests trets caracterítics tan estrambòtics, presents en la seva manera de moure's, el seu pentinat (en aquest video-clip amb llaunes de refresc), ulleres(fetes de cigarrets, en aquest cas), vestuari etc. són una de les causes, a més de per la seva veu, per les quals, ara mateix destaca entre els cantants del moment.
Lady Gaga sap com no passar de moda, i ho fa amb propostes que es surten del normal.
Que aparegui la Beyoncè com a colaboradora de la cançó i el videoclip és bo per les dos cantants i les seves respectives discogràfiques (Interscope Records en cas de Lady Gaga i Columbia Records en el de Beyoncè).
La Beyoncè pot treure molt profit de que la Lady Gaga està ara per ara, en el seu punt de màxim èxit, tal com has dit. Per la Lady Gaga significa com una "corroboració de que està entre les cantants, considerades "millors" pel públic consumidor de música comercial.
Felicitats per l'entrada Laura! ^^
Maria Hernández Ossó
Maria, l'entrada l'he fet jo, l'Anna Sendra ^^
ResponderEliminarGuste o no guste, veo que Lady Gaga se va a convertir en la nueva diva del siglo XXI, no sé si atreverme a compararla con lo que fue Michael Jackson o Elvis Presley, pero podríamos estar hablando de un nuevo fenómeno masa que ya hace mucho tiempo que no sucedía con tales magnitudes.
ResponderEliminarGuste o no guste, Lady Gaga es una diva. Responde a un cliché comercial enorme, y su estética extravagante quizá responda a la importancia comercial, pero si de algo me he percatado viendo sus vídeos es que también sabe llevar a cabo un show con un simple piano y su voz, ésta última siempre espectacular.
Aunque pueda parecer extraño después de solo atribuir alagos a L. Gaga, empecé a escucharla con cierto desagrado ya que Bad Romance empezó a perforar mis oídos de tal manera que quise cargármela. Pero después de investigar este nuevo fenómeno por mera curiosidad, me di cuenta de que parece que haya creado una nueva vanguardia artística, sus vídeos rozan lo sublime y ella cumple con el perfil de artista de la era moderna.
El análisis que has hecho sobre su último vídeo, telephone, me ha parecido extraordinario. Gracias por mostrarme cosas del vídeo que no sabía o no había llegado a reflexionar! En mi opinión: ha sido una pasada. Gracias Anna!
Cristina Lanza Rodríguez