Cadena de favores
Trevor és un nen d’onze anys que s’ha convertit en un adult forçat a la situació complicada que viu ( la mare té problemes amb l’ alcohol i passa moltes hores treballant i el pare que no viu a casa, també té problemes d’alcoholisme i una conducta agressiva).
A l’inici de curs té un professor nou, el qual fa un plantejament a tota la classe, oferint-los la possibilitat de fer un treball referent a “Com millorar el món”. Aquest treball li desperta una motivació i una inquietud que fins ara no tenia. A mesura que passa el temps, sent com per primera vegada alguna persona (el seu professor) li dóna un vot de confiança.
La seva idea és iniciar una cadena de favors on alguna persona fa un favor gran a tres persones; cada una d’aquestes tres persones ajudarà a tres més i així successivament.
Els principals personatges són:
- Trevor Mckinney
En Trevor sempre està sol i té la necessitat de fer el bé, possiblement per omplir el buit que té degut a la decadència “inspirada” per les figures materna i paterna. Els seus favors els fa sense reflexionar, oblidant la prudència. Les seves accions són lliures, es a dir que li surten de dins actuant segons el que li diu el cor. Però per altra banda té molta fe amb el que creu i lluita per aconseguir-ho.
La finalitat d’en Trevor és ser més feliç. No pretén aconseguir la seva pròpia felicitat directament, sinó que l’aconsegueix indirectament: donant amor i fent el bé (ell és feliç si els altres ho són).
- Arlene Mckinney (mare d’en Trevor)
La mare és una persona egoista, beu per desconnectar de la realitat que l’envolta i al fer això només pensa amb ella mateixa i s’oblida dels seus deures i del què és el millor pel seu fill. El fet de no deixar la beguda, mostra que és una persona amb poca força de voluntat. A mida que va passant la pel·lícula es sent culpable de ser així i gràcies al seu fill rectifica i aprèn dels seus errors.
- Eugene Simonet (professor)
El seu objectiu quan posa el treball, no és canviar el món sinó que pretén que els
alumnes reaccionin. Però no tant sols transmet això, sinó que durant tota la pel·lícula es pot veure com transmet molts valors, com per exemple la puntualitat, el respecte, la llibertat, l’esperança, etc. Aprèn dels seus alumnes. El que en un principi era un treball, fa canviar la vida d’en Trevor i la del professor (que aprèn moltíssim de l’alumne).
Es pot dir que aquesta pel·lícula dóna certa esperança, ja que mostra un clar exemple de com es pot aconseguir la felicitat (tant teva com la dels altres), ajudant.
És un bon exemple a seguir ja que tot es basa en la solidaritat. Si la humanitat en general ho experimentés i ho veiés des d’aquest punt de vista des del qual es presenta en la pel·lícula, seria una bona forma d’acabar amb l’egocentrisme!
D’altra banda, el paper que té el professor és un bon exemple, ja que podem veure com s’interessa i es dedica a conèixer les necessitats individuals dels seus alumnes per tal d’adaptar-se a ells, i al final reflexionar sobre el seu propi paper dins la societat .
Carles Caire Martí.

Carles,
ResponderEliminarI com representa el cineasta tot això? Només ens parles dels personatges i de l'argument, intenta anar una mica més enllà...
Laia Quílez