A mitjan març, a classe, vam parlar del found footage. Sobretot vam centrar-nos en aquelles pel·lícules postmodernes que són pròpiament de found footage, entenent-les com a pel·lícules fetes, únicament i exclusivament, a base d'imatges "trobades".
A continuació vull proposar-vos que ens centrem, no en aquest tipus de cinema, sinó en d'altres àmbits on podem trobar elements de found footage. Més en concret, us en vull mostrar dos exemples: un en publicitat i l'altre en un videoclip.
Per començar analitzarem l'anunci de Ford Mustang de 2005. En aquest espot, gràcies al found footage s'aconsegueix un efecte impressionant: que un actor mort, com és Steve McQueen, pugui protagonitzar-lo. Per aconseguir-ho van recuperar imatges de McQueen a la pel·lícula Bullitt i, a la post producció i a partir d'aquestes imatges "trobades", van aconseguir el següent resultat:
A continuació vull proposar-vos que ens centrem, no en aquest tipus de cinema, sinó en d'altres àmbits on podem trobar elements de found footage. Més en concret, us en vull mostrar dos exemples: un en publicitat i l'altre en un videoclip.
Per començar analitzarem l'anunci de Ford Mustang de 2005. En aquest espot, gràcies al found footage s'aconsegueix un efecte impressionant: que un actor mort, com és Steve McQueen, pugui protagonitzar-lo. Per aconseguir-ho van recuperar imatges de McQueen a la pel·lícula Bullitt i, a la post producció i a partir d'aquestes imatges "trobades", van aconseguir el següent resultat:
A continuació us adjunto un link d'un fragment de Bullitt, on McQueen condueix un Ford Mustang: http://www.youtube.com/watch?v=GMc2RdFuOxI (a partir del minut 1, aproximadament).
També volia comentar la similitud d'aquest anunci amb la pel·lícula Signs ("Señales"). Aquest no és un cas de found footage, ja que no agafa imatges de la pel·lícula, però simplement volia comentar-ho ja que, personalment, hi veig forces similituds. A continuació us n'adjunto el tràiler perquè ho pugueu comprovar personalment: http://www.youtube.com/watch?v=mTgO18G5zjI
El segon, i últim, exemple és un vídeo de suport electoral a l'actual president dels EUA. La cançó va ser llançada el febrer de 2008 per will.i.am, membre de Black Eyed Peas. Més tard se'n va fer el videoclip.
També volia comentar la similitud d'aquest anunci amb la pel·lícula Signs ("Señales"). Aquest no és un cas de found footage, ja que no agafa imatges de la pel·lícula, però simplement volia comentar-ho ja que, personalment, hi veig forces similituds. A continuació us n'adjunto el tràiler perquè ho pugueu comprovar personalment: http://www.youtube.com/watch?v=mTgO18G5zjI
El segon, i últim, exemple és un vídeo de suport electoral a l'actual president dels EUA. La cançó va ser llançada el febrer de 2008 per will.i.am, membre de Black Eyed Peas. Més tard se'n va fer el videoclip.
En aquest cas, doncs, es tracta d'un videoclip de la cançó "Yes We Can", que intercala imatges recuperades d'un meeting d'Obama amb imatges de nombroses personalitats americanes. A continuació us adjunto, també, el link del discurs original d'Obama d'on es van extreure les imatges per a fer el videoclip: http://www.youtube.com/watch?v=Fe751kMBwms
Per acabar, dir que avui en dia trobem la utilització del found footage en diversos àmbits habituals, i que ja no és necessari veure una pel·lícula pròpiament de found footage per poder observar aquesta tècnica, sinó que, dia a dia la podem veure a la televisió des d'APM? a nombrosos anuncis o videoclips com els que he proposat. A més, i com a reflexió personal, vull afegir que el found footage, a part d'un "fenomen artístic" també el podríem considerar com una altra forma de cridar l'atenció a l'espectador, ja que en aquests casos no només es recuperen les imatges per la seva bellesa sinó pel seu significat i pels records que comporta. Per tant, en publicitat podria ser una altra forma útil de persuadir, més subtil que les formes convencionals. A més, aquesta manera més "subtil", que en principi passa més desapercebuda, podria ser molt més efectiva que unes imatges totalment denotatives.
Per acabar, dir que avui en dia trobem la utilització del found footage en diversos àmbits habituals, i que ja no és necessari veure una pel·lícula pròpiament de found footage per poder observar aquesta tècnica, sinó que, dia a dia la podem veure a la televisió des d'APM? a nombrosos anuncis o videoclips com els que he proposat. A més, i com a reflexió personal, vull afegir que el found footage, a part d'un "fenomen artístic" també el podríem considerar com una altra forma de cridar l'atenció a l'espectador, ja que en aquests casos no només es recuperen les imatges per la seva bellesa sinó pel seu significat i pels records que comporta. Per tant, en publicitat podria ser una altra forma útil de persuadir, més subtil que les formes convencionals. A més, aquesta manera més "subtil", que en principi passa més desapercebuda, podria ser molt més efectiva que unes imatges totalment denotatives.
Isaura Sotoca Fuguet

És interessant veure com, en el cas del videoclip, la utilització de les imatges d'Obama s'ha fet de tal manera que sembla que aquest estigui cantant també la cançó.
ResponderEliminarSobre l'anunci i la relació amb Senyales, imagino que ho dius per l'escenografia, no? Si no és per això, no acabo de veure gaire la vinculació...
Salut
Laia Quílez
Sí, evidentment la relació amb Señales és per l'escenografia, i per la idea de dibuixar en el camp el circuit, mostrant-lo més tard en una vista aèria.
ResponderEliminarTambé trobem altres similituds, com són el tipus de vivendes tant de l'anunci (on hi guarda el cotxe), com de la pel·lícula, característiques i d'acord amb la resta de l'escenografia. I com també veiem que el tipus de plantació per on es fan les "senyals", en aquest cas el circuit, és el mateix.
Però en fi, només eren reflexions personals: com un cas d'intertextualitat d'homenatge. Però no tothom té perquè compartir-les! ;)
Isaura Sotoca Fuguet.
Interessant que s'utilitzin imatges del obama per al videoclip i enllaçar-lo amb la canço. Però el que més m'ha agradat dels dos és el del ford Mustang, trobo que està molt ben fet, encara que es veu bastant la diferència d'imatge de Steve McQueen amb la resta de la imatge....
ResponderEliminarRespecte a lo de la semblança amb "señales"... no la veig. Una mica en l'escenficació, però no ho trobo lo suficientment rellevant com per comparar-ho.
Fabio Marchi Vilches